Logo jest podstawowym elementem każdej marki i zarazem jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. To Twój znak firmowy, którym oznaczasz swoje produkty, usługi, wizytówki i to właśnie logo informuje innych, co robisz i kim jesteś. Ciekawe logo decyduje również o rozpoznawalności firmy, nic dziwnego więc, że każdą przygodę z biznesem powinno zacząć się od zaprojektowania profesjonalnego logo.

 

Niestety wiele firm bagatelizuje znaczenie logo i często zlecają jego wykonanie amatorom lub nawet – o zgrozo! – robią je same we własnym zakresie, nie mając niestety o tym pojęcia. Tymczasem korzystanie z gotowców lub z projektów amatorów może doprowadzić do sytuacji, kiedy logo będzie nie tylko złe i nieestetyczne, ale narazi firmę na śmieszność, a nawet brak zaufania u klientów. Nie zalecamy więc robienia logo na szybko, korzystając z gotowych clipartów, czy też zlecając znajomemu, który kiedyś coś tam w GIMP lub innym programie robił. Do wykonania logo konieczna jest nie tylko wysoka umiejętność obsługi programów graficznych, ale także zdolności artystyczne, znajomość marketingu, psychologii, a nawet prawa, nie wspominając o znajomości samej branży.

Logo vs logotyp

Na początek konieczne jest rozróżnienie. Wielu ludzi myli logo z logotypem, dlatego warto zapamiętać, że oba te pojęcia pod względem projektu i funkcjonowania odnoszą się do czegoś innego. Jeżeli agencja marketingowa poprosi Cię o logo, to prosi o grafikę przedstawiającą zarówno znak topograficzny, jak i napis na przykład nazwę firmy wykonaną określonym fontem (potocznie: czcionką).
Ogólnie logo składa się z tak zwanego sygnetu i logotypu. Sygnet to graficzny znak, którego możesz używać w miejscach, w których logotyp by się źle prezentował, jak chociażby awatar w mediach społecznościowych czy nawet projekt plakatów. Niektórzy sygnet określają mianem uproszczonego logo, co oznacza, że jest to sam symbol pozbawiony dodatkowych elementów jak nazwa firmy czy hasło marki (tzw. tagline).

Jak stworzyć fantastyczne logo

Moglibyśmy tutaj dać jedną odpowiedź: zleć je profesjonalistom. Wtedy jednak pisanie tego poradnika nie miałoby sensu, dlatego spisaliśmy dla Ciebie 10 krótkich porad, jak znaleźć pomysł na logo i na co zwracać uwagę przy jego projektowaniu. Wierzymy, że te rady dadzą Ci obraz tego, że logo to naprawdę ważny element dla każdego biznesu i przez to warto go przemyśleć i dopasować do oczekiwań i biznesu. Zanim jednak przystąpisz do pracy, poznaj siedem cech dobrego logo.

Cechy dobrego logo

  1. Powinno zwracać na siebie uwagę i nie musi koniecznie przedstawiać tego, czym zajmuje się Twój biznes. Możesz łamać konwencje (byle z głową!) – zobacz na przykład logo Apple, które nie mówi o tym, że jest to firma komputerowa, ale jest już znakiem rozpoznawalnym.

    2. Musi być estetyczne i przyjemne dla oka, by pozytywnie było odbierane przez klientów, dlatego tak ważna jest kolorystyka i zastosowane elementy, a także doświadczenie osoby tworzącej logo.

    3. Powinno być wyraźne i czytelne na każdym formacie, na którym się pojawi, niezależnie czy to będzie strona www, wizytówka czy długopis. Sprawdź również, jak prezentuje się w wersji biało-czarnej oraz po odwróceniu kolorów (negatyw).

    4. Powinno składać się z nie więcej niż trzech kolorów oraz nie więcej niż dwóch fontów (krojów pisma, tzw. typografia). Tylko dzięki temu logo zachowa spójność i nie będzie chaotyczne.

    5. Powinno być dopasowane do biznesu. Przedszkola mogą mieć radosne logo z balonikami, ale już dla stomatologa takie logo nie będzie odpowiednie.

    6. Im prostsze logo, tym łatwiejsze będzie do zapamiętania.

    7. Logo to element stały, dlatego warto zainwestować czas, aby stworzyć jedno, ponadczasowe na wiele lat. Jest elementem wizerunku firmy, a jego częste zmiany mogą odbić się na zaufaniu klientów.

Pomysł na logo

  1. Mapa myśli. Wypisz na kartce do 5 głównych słów, które najlepiej oddają charakter Twojej firmy. Do każdego z tych słów dopisz skojarzenia, mogą to być rzeczowniki, przymiotniki, czasowniki – cokolwiek.

    2. Zainspiruj się. Popatrz na konkurencję i zacznij zwracać uwagę na logo pojawiające się wokół Ciebie. W ten sposób nie tylko znajdziesz logo, które Ci się podobają, ale również możesz wychwycić, jakie najlepiej będzie Ci odpowiadać i pasować do Twojego biznesu.

    3. Szkicuj! Rysuj wszystko to, co przyjdzie Ci do głowy. Stwórz tyle szkiców, ile tylko będziesz chciał i nie przejmuj się, że każdy projekt może Ci się nie podobać lub będziesz uważał coś za głupie. Nie przejmuj się kolorami, myśl po prostu nad formą logo i nad jego elementami. Następnie wybierz jedno lub dwa, które najbardziej Ci się podobają, możesz poprosić też o opinię znajomych, i właśnie te propozycje dopracuj na kartce papieru.

    Przy tworzeniu logo warto pamiętać o tym, że często pierwsze skojarzenia mogą być po prostu zbyt banalne, dlatego warto dać sobie więcej czasu i poszukać inspiracji. Jeśli jednak masz problem z wymyśleniem sygnetu (symbolu), może w ogóle nie musisz go mieć? Pomyśl o takich firmach jak IBM czy Fedex – one mają logo składające się z napisu, tylko napis ten jest tak dopracowany, że w Fedex znajdziesz ukrytą strzałkę pomiędzy „e” i „x”, a IBM jest po prostu napisem z liniami poziomymi.

Kolejnym etapem jest przerzucenie pomysłów na logo do programu graficznego – właśnie w nim możesz pobawić się kolorystyką, ustawić poprawne odstępy, dopasować font i układ.

Jeżeli jednak nie masz takich zdolności, zapraszamy Cię do kontaktu z nami. Przygotujemy dla Ciebie profesjonalne logo, i nawet jeśli nie masz na niego żadnego pomysłu, w zespole mamy kreatywnych grafików, którzy wymyślą i zaprojektują logo specjalnie dla Ciebie!

Podobne wpisy