Aż 93% osób korzysta z wyszukiwarki Google, co przekłada się na liczbę 20 milionów internautów miesięcznie. Zwracają przy tym uwagę na pierwszą stronę, a konkretniej nawet na trzy pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Wyobraź sobie, że nie ma w nich Twojej firmy. Co to dla Ciebie oznacza i jak to poprawić? Rada jest jedna: pozycjonowanie.
Na początek rozróżnijmy dwie kwestie: na liście z wynikami wyszukiwania w Google znajdziesz zarówno wyniki organiczne, jak i linki sponsorowane (oznaczone etykietą „Reklama”). Pozycjonowanie odnosi się do tych pierwszych. W tym działaniu chodzi o sprawienie, aby witryna była dobrze interpretowana przez roboty Google, dzięki czemu będzie pojawiać się wyżej w wynikach. Dlaczego pierwsze pozycje są tak ważne? Ponieważ pozwolą Ci po pierwsze prześcignąć konkurencję, po drugie generują najwięcej ruchu z Google. Badania eye-tracking wskazują, że w zależności od fraz, jakich szukają internauci, dla sklepów istotne będzie top5, a dla zapytania informacyjnego top3.
Co to jest pozycjonowanie
Pozycjonowanie to różne działania, których efektem jest podwyższenie pozycji Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania: optymalizacja na stronie www (on-site), czyli SEO (Search Engine Optimization), która ma przełożyć się na lepsze indeksowanie strony w Google, oraz pozycjonowanie (off-site), czyli działania poza stroną.
Optymalizacja pojawia się nie bez przyczyny. Kluczowe dla pozycjonowania jest zadbanie o prawidłową budowę strony internetowej. Ważna jest szybkość ładowania strony, odpowiednia optymalizacja kodu strony, używanie odpowiednich słów kluczowych w treściach i nagłówkach, znaczników HTML, meta tagów. Poza stroną ważna jest jej popularność, czyli to, ile odnośników z zewnątrz do niej prowadzi oraz jakiej są jakości (z jakiś serwisów etc.).
Tak naprawdę warto wiedzieć, że czynników wpływających na pozycję w Google jest od groma, niektórzy mówią nawet o liczbie 700 (!) – ich lista powstaje na zasadzie testów i wysuwania wniosków, ale dobre praktyki są każdemu znane i samo Google zachęca w pierwszej kolejności do poprawnej optymalizacji strony, jej częstą aktualizację, zadbanie o stronę mobilną i zachęcenie użytkownika, który do nas trafił, aby został na stronie dłużej.
Nie pozycjonuj nieetycznie!
Warto wiedzieć, że istnieją różne techniki pozycjonowania. Mamy pozycjonowanie naturalne, które najczęściej sprowadza się do rozbudowy serwisu o bogate i angażujące treści, dzięki czemu sama strona często jest udostępniana, pojawia się w social mediach i przez to wzrasta jej ranking popularności.
Są również techniki manipulacyjne, zwane spamerskimi, które polegają na tym, aby obejść mechanizm wyszukujący i zapewnić szybki wzrost pozycji. Te techniki nie są zgodne z zasadami Google i takie działania mogą doprowadzić do filtru lub banu, w efekcie czego strona zniknie z wyników wyszukiwania.
Korzyści z pozycjonowania
Właściwie o tym, dlaczego powinieneś zdecydować się na pozycjonowanie, już napisaliśmy. Wyższa pozycja z Google to większe szanse, że dotrzesz do większego grona klientów.
Korzyści z SEO można sprowadzić do kilku punktów:
- zwiększenie ruchu na stronie
- budowanie świadomości marki
- możliwość poznania preferencji klientów i nowych możliwości promocji dzięki analityce internetowej
- przewaga nad konkurencją
- maksymalne wykorzystanie zasobów
Ważne jest to, na jakie słowa będziesz się pojawiać w Google. Może Ci się bowiem wydawać, że ogólne słowa kluczowe (jak „sklep z chemią budowlaną”) będą dla Ciebie idealne, jednak praktyka pokazuje, że to tak zwany długi ogon i bardziej rozbudowane słowa mają największy potencjał (jak „klej budowlany Soudabond Easy sklep”).
Agencja SEO ma odpowiednią wiedzę oraz narzędzia, dzięki którym jest w stanie zaproponować i pozycjonować na określone słowa kluczowe, które mają największe szanse na zwiększenie ruchu na stronie. Lepsze dopasowanie słów i ich większa liczba, do tego optymalizacja pod te frazy (np. poprzez artykuły na blogu), zapewni w efekcie pojawianie się strony na wysokich pozycjach na dużą liczbę słów kluczowych, co się równa większej liczbie wejść z wyników wyszukiwania.
Zlecenie na pozycjonowanie strony oznacza dla Ciebie:
- przeprowadzenie SEO audytu, czyli sprawdzenie obecnej sytuacji strony, jej budowy i wytypowanie elementów do poprawy
- optymalizacja strony, czyli udoskonalenie treści tekstowej oraz kodu
- wytypowanie fraz kluczowych i rozpoczęcie pozycjonowania strony, czyli działania zewnętrzne mające na celu poprawienie jej pozycji
- analizę skuteczności działań i dopasowywanie metod pod bieżące zachowania klientów oraz stosowanie tylko tych, które przynoszą najwięcej efektów
Ile trwa pozycjonowanie
Pamiętaj, że pozycjonowanie to proces, nie jednorazowe działanie. Nie wynika to z tego, że firma pozycjonująca chce Cię związać długim abonamentem, wynika to ze specyfiki mechanizmu wyszukiwania. Wszystkie zastosowane działania mają wynik dopiero w przyszłości. Jaki to czas, to zależy. Przyjmuje się, że pierwsze efekty można zaobserwować do 3 miesięcy od rozpoczęcia pozycjonowania, czasem ten czas może się wydłużyć nawet do 7 miesięcy – wszystko zależy od renomy Twojej strony oraz konkurencji. Z tego też względu zaleca się, aby branże sezonowe rozpoczęły już pozycjonowanie nawet na 6 miesięcy przed rozpoczęciem sezonu, żeby akurat w sezon zyskać zadowalające pozycje i odcinać kupony.
Liczba użytkowników korzystających z Google to solidny argument za tym, aby zadbać o swoją widoczność w Sieci, a konkretniej – o najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Każdy marketer dzisiaj wie, że Internet to potęga i w budżecie zawsze warto mieć środki na działania reklamowe w Internecie oraz pozycjonowanie. Dzięki temu zwiększasz swoje szanse, że potencjalni klienci trafią na Twoją witrynę internetową.
Najnowsze komentarze