Dlaczego to tyle kosztuje? to chyba najczęściej pojawiające się pytanie, kiedy wysyłamy wycenę dla zaprojektowania strony internetowej dla firmy. To pytanie bierze się z niewiedzy na temat tego, co tak naprawdę wpływa na koszt strony. Postanowiliśmy się więc tą wiedzą podzielić.

Napiszmy to wprost: przygotowanie strony www to nie tylko ograniczenie się do stworzenia jej szablonu, tj. ustalenia jej kolorystyki, układu i wstawienia logo. To proces, na który składa się mnóstwo pracy i w który zaangażowanych jest kilka osób, nie tylko grafik i webmaster. Bierze się to stąd, że stworzenie profesjonalnej strony wiąże się z szeregiem działań, które w efekcie mają przełożyć się na to, że Twoja strona będzie estetyczna, miała wszystkie niezbędne informacje, będzie łatwa w nawigacji, przejrzysta, a także i przede wszystkim – wykonana zgodnie ze standardami, które wpłyną na jej szybkie i poprawne działanie oraz na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

Strony za 400 zł w kilka godzin

W Internecie znajdziesz mnóstwo ogłoszeń od freelancerów, amatorów lub firm na wykonanie strony internetowej, nie wspominając o ofertach krzyczących wręcz, że „strona za 400 zł w kilka godzin!”. Znajdziesz również wiele gotowych szablonów, które jednak mają ograniczenia podstron, wiele opcji nie jest aktywnych, nie wspominając, że późniejsza rozbudowa może nie być możliwa lub możliwa za dodatkową opłatą (często wysoką, ponieważ będziesz musiał zatrudnić webmastera).

Nie okłamujmy się, strona za 400 zł bazuje na gotowych rozwiązaniach i nie będzie to strona wyróżniająca się na tle innych. Osoby proponujące takie strony korzystają z już przygotowanych szablonów, wprowadzają jedynie drobne poprawki. W efekcie zyskasz tylko prostą stronę wizytówkową z kilkoma podstronami, by zamieścić tam podstawowe informacje o firmie. I tyle. Taka strona niestety nie nadaje się do marketingu, będzie ciężko ją promować (w tym zwiększyć ruch na stronie), nie wspominając, że takich samych wizytówek znajdziesz milion w Internecie, różnić się będą tylko kolorystyką i materiałami graficznymi.

Pytanie więc, czy chcesz mieć tzw. stronę-wydmuszkę, na dodatek jedną z wielu z szablonów, nad którą sam będziesz musiał potem sporo popracować (i też dopłacić), czy jednak wolisz gwarancję, że dostaniesz unikatowy szablon szyty pod Twój biznes i zgodnie z Twoimi wymaganiami, który będzie gotowy na to, aby od razu podbić Internet.

Czemu strona www jest taka droga?

Dobrze przygotowana strona dla firmy to taka, która spełnia wymagania stawiane przez biznes oraz branżę oraz taka, która zawiera wszystko to, czego klienci poszukują. Niezbędne więc jest spotkanie z klientem, który przedstawi swoje potrzeby i wypełni brief. Jakie informacje od klienta, by przygotować stronę www są potrzebne, pisaliśmy w poprzednim artykule: Jak przygotować się do stworzenia strony www.

 

Proces stworzenia profesjonalnej strony www składa się z kilku etapów:

  • analiza potrzeb i poznanie oczekiwań
  • przygotowanie mapy podstron i makiety, czyli struktury organizacyjnej witryny
  • projektowanie strony www, czyli przygotowanie projektu graficznego
  • tworzenie kodu HTML
  • testowanie, sprawdzanie i udoskonalanie poszczególnych części serwisu
  • wdrożenie strony www na serwer
  • wypełnienie strony materiałami tekstowymi i graficznymi
  • optymalizacja

 

Jak widać, prace nad stroną internetową rozkładają się na kilka osób, które muszą ze sobą ściśle współpracować. Ich określone specjalności wpływają na całokształt projektu. W przeważającej mierze przy prostych stronach wystarczy zespół dwuosobowy, tj. grafik i webmaster, ale nie powinieneś zapominać o tym, że strona wymaga również przetestowania oraz analizy – potrzebne umiejętności są więc bardziej rozbudowane, a sama praca nie ogranicza się tylko do pracy w programie graficznym czy do kodowania.

 

Kto pracuje nad stroną www:

  • graficy
  • webmasterzy (specjaliści od kodowania stron)
  • programiści PHP
  • analitycy
  • testerzy
  • projekt manager, czyli osoba dbająca o prawidłowy przebieg prac

 

Pamiętaj, że im bardziej rozbudowana strona, tym więcej pracy trzeba w nią włożyć, szczególnie jeśli myślisz o aplikacji webowej lub o funkcjach, które nie należą do standardowych.

Dlaczego warto zlecić stworzenie www agencji

Wybierając agencję, która zatrudnia nie tylko webmasterów, ale także specjalistów z branży IT i marketingu, zyskujesz cały pakiet usług. Oczywiście, możesz zdecydować się na przygotowanie samego layoutu strony, ale dostajesz wtedy goły szablon, który musisz sam zainstalować na serwerze, wypełnić swoimi materiałami, jak teksty, grafiki, nie wspominając o optymalizacji (znaczniki meta i podobne).

Agencja dysponuje wiedzą i doświadczeniem, aby dobrze wdrożyć stronę, nauczyć Cię jej obsługi i wskazać możliwości późniejszej rozbudowy i promocji. W ramach takiej usługi Twoja strona będzie estetyczna, funkcjonalna i przygotowana zgodnie z obowiązującymi standardami i trendami. Będziesz miał również pewność, że działa poprawnie, ponieważ zostanie gruntownie przetestowana. Agencja doradzi Ci optymalną strukturę strony, zaplanuje jej nawigację, aby była maksymalnie łatwa w obsłudze, wypełni ją tekstami, doda zdjęcia i grafiki, przygotuje pod pozycjonowanie. W skrócie: zrobi wszystko, aby strona od razu działała i zarabiała na siebie.

Co wchodzi w skład strony www, którą zlecasz agencji:

  • CMS, czyli system do zarządzania treścią, dzięki któremu szybko dodasz nowe teksty na www czy załadujesz zdjęcia
  • teksty na stronę www (usługa copywritingu)
  • grafiki i fotografie, tutaj zalecamy wykonanie autorskich zdjęć i ograniczenie do minimum korzystania z banków zdjęć, aby Twoja strona była unikalna i nie powielała schematów
  • optymalizacja strony (ustawienie nagłówków, poprawne zastosowanie znaczników HTML itd.), co ma spory wpływ na pozycję w Google
  • zainstalowanie kodu Google Analytics dla statystyk
  • opcjonalnie: zlecenie pozycjonowania i kampanii reklamowej on-line w celu zwiększenia konwersji na stronie

 

Podkreślmy to, że warto wybrać taką agencję, która nie ograniczy się tylko do projektu strony www, ale przygotuje ją w taki sposób, że na pewno będzie odwiedzana przez klientów. Najlepiej zlecić całość, tj. projekt oraz promocję, jednej agencji – przemawia za tym wygoda, a przede wszystkim to, że będzie znała Ciebie i Twoją branżę od podszewki, będzie elastyczniej podchodzić do działań i znała możliwości samej strony.

 

Proces stworzenia strony www jest na tyle złożony, że warto tu zatrudnić profesjonalistów. Zyskasz wtedy gwarancję, że Twoja strona będzie dopracowana i efektywna, a co najważniejsze – spełni cel, w jakim została stworzona, tj. będzie Twoją wizytówką w Sieci i przyprowadzi Ci nowych klientów.

 

Podobne wpisy