„Żadna firma nie posiada ani czasu, ani środków niezbędnych do uczenia się wyłącznie na własnych błędach” – powiedział kiedyś James Harrington. Ten cytat zyskuje szczególnego znaczenia, jeśli jesteś właścicielem firmy i chcesz reklamować swoje usługi.

Jako właściciel firmy chcesz dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, czyli osób potencjalnie zainteresowanych Twoimi usługami lub produktami. Może już właśnie myślisz nad tym, w co i ile zainwestować, aby uzyskać oczekiwane efekty i by te pieniądze Ci się zwróciły. Niewielki budżet nie jest barierą przed wejściem w świat reklamy, jednak jest tu jedna pułapka: nie zwróci Ci się, jeśli nie wiesz, jak się reklamować.

 

Czy masz doświadczenie w prowadzeniu kampanii reklamowych? Czy masz wiedzę o tym, że akurat te miejsca reklamowe będą dla Twojej firmy odpowiednie? A może wystarcza Ci świadomość, że inni tak robią, więc i pewnie Ci się też uda? Przykra niespodzianka: jest to myślenie bardzo wąskie. Reklama tak nie działa.

  1. Określ grupę docelową

Nie wszystkie miejsca reklamowe są dobre dla wszystkich. Mówi się nawet, że jak coś jest dla wszystkich, to tak naprawdę jest dla nikogo. Zastanów się więc, kim jest Twój potencjalny klient. Odpowiedz na najważniejsze pytania, które go definiują: co robi? czym się może interesować? gdzie bywa? ile ma lat? dlaczego to właśnie Twoje usługi ma wybrać? Pomyśl również o mocnych stronach swojej firmy, o jej atutach i o tym, czym się wyróżnia na tle konkurencji.

Koniecznie dowiedz się, gdzie znajdziesz swoją grupę docelową. Czy osoby z tej grupy korzystają z mediów społecznościowych, czy wolą tradycyjne formy przekazu, jak gazety, czy oglądają telewizję, czy słuchają radia. Jaka jest ich codzienna aktywność i czy chętnie biorą udział w wydarzeniach, a jak tak, to jakich.

 

Te wszystkie pytania mają Ci pomóc w jednym: znaleźć grupę odbiorców dla Twojego biznesu.

  1. Sprawdź różne formy i miejsca reklamy

Cel reklamy jest jeden i zawsze ten sam. Chodzi o to, aby dotrzeć do grupy docelowej odpowiednio przygotowanym komunikatami w miejscu, gdzie ona jest. Wiedząc więc, kim są i gdzie są Twoi potencjalni klienci, wybierz miejsca reklamowe, które umożliwią Ci dotarcie do nich, i zaplanuj reklamę w tych miejscach.

Zweryfikuj wszystkie propozycje reklamowe, jakie przychodzą Ci do głowy, jakie sam napotkałeś lub otrzymałeś z rynku. Zawsze pytaj o szczegóły emisji Twojej reklamy. Sprawdź stawki, w jakich będziesz się rozliczał. Dopytaj o sposoby raportowania – czy w ogóle są, a jeśli tak, to w jakiej formie je otrzymasz i co w nich znajdziesz.

 

Bądź czujny, szczególnie jeśli usłyszałeś obietnicę, że Twoja reklama dotrze do X osób. Musisz otrzymać narzędzie lub raport, które pozwolą to zweryfikować. Te dane są też potrzebne do tego, aby móc przeanalizować wszystkie działania. Jeśli więc nie ma możliwości sprawdzenia tego, zrezygnuj. Nie inwestuj swoich środków w reklamy, których nie jesteś w stanie zmierzyć w żaden sposób.

  1. Zrozum i słuchaj grupy odbiorczej

Stwórz kilka reklam, zrób badanie wśród swojej grupy docelowej. Znajdź podobną grupę wśród swoich znajomych i porozmawiaj z nimi. Możesz skorzystać nawet z publicznych forów internetowych, mediów społecznościowych i zasięgnąć porady u obcych osób. Zapytaj, czy akurat taka reklama do nich przemówi i jak jest przez nich odbierana. Jeśli spotka się z neutralnym lub negatywnym odbiorem, zapytaj, co możesz w niej poprawić.

 

Zawsze słuchaj swoich odbiorców, nie decyduj o tym sam, szczególnie że Twoje postrzeganie reklamy jest zatarte przez fakt, że z pozycji właściciela  inne kwestie są dla Ciebie ważne. Jesteś tylko reklamodawcą, reklama nie jest skierowana do Ciebie. Twoim celem jest poznanie, zrozumienie i słuchanie swoich potencjalnych klientów.

  1. Przygotuj się do emisji

Przed wypuszczeniem reklamy, upewnij się, że wszystkie podane dane teleadresowe są poprawne oraz czy zamieszczone odnośniki do stron internetowych (jeśli są) działają i odnoszą do dobrych podstron. Sprawdź, czy Twój dział obsługi klienta lub magazyn jest przygotowany do sprzedaży reklamowanego produktu czy usługi. Poinformuj pracowników, że taka reklama w ogóle rusza.

 

Zacznij działać, a następnie analizuj uzyskane raporty i modyfikuj kampanię, jeśli trzeba. Optymalizuj, co się da, a na pewno Twój budżet nie zostanie przepalony.

 

Jeśli jednak wciąż nie masz pewności, czy wiesz, jak reklamować swoją usługę i jak najwięcej wycisnąć nawet z niewielkiego budżetu, skontaktuj się z nami! Doradzimy, pomożemy i wskażemy najlepsze rozwiązania.

Podobne wpisy