Nazwa firmy, produktu, marki, bloga, domeny – to wszystko składa się na strategię marketingową, która ma Ci pomóc przyciągnąć klientów i zbudować przewagę konkurencyjną. Wymyślanie nazwy nie jest jednak proste, w poważnych korporacjach zatrudniani są eksperci odpowiedzialni za identyfikację wizualną marki. W praktyce jest to proces, który wymaga kreatywności, a przede wszystkim wiedzy i doświadczenia.

Czym jest nazwa? Możemy napisać, że to takie słowo-wytrych, które otwiera umysł klientów i na nich oddziałuje. Z nazwą powinien więc iść szereg skojarzeń, zatem nie może być przypadkowa. Nazwa będzie Twojej firmie towarzyszyć przez długi czas, musi więc być perspektywiczna i przemyślana.

Czym jest naming?

Tworzenie idealnej nazwy ukrywa się pod pojęciem namingu. Do namingu wynajmowani są copywriterzy, czyli osoby kreatywne sprawnie posługujące się słowem, ale i mające wiedzę, jak dane słowo może oddziaływać i jakie tworzy wizje przed klientami. Ponadto taki copywriter ma wiedzę marketingową, dzięki której zna i rozumie obszary oraz kontekst, w których ta nazwa będzie się pojawiać.

Eksperci od wymyślania nazw nie skupiają się tylko na analizie językowej, oni badają jeszcze potencjał nazwy, a także sprawdzają kwestie prawne, na przykład to, czy wybrana nazwa nie narusza praw autorskich lub nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym.

Cechy idealnej nazwy

Już wspomnieliśmy o tym, że nazwa powinna być niejako wieczna. Niejako, ponieważ jeśli nie spełnia zakładanych celów, zawsze możesz zdecydować się na rebranding. Jest to proces długotrwały i kosztowny, ponieważ wymaga zmian na wszystkich nośnikach, gdzie nazwa się pojawia (logo, strona www, katalogi, wizytówki, reklamy, samochody, oznakowanie biura), nie wspominając o świadomości klientów. Dlatego zachęcamy, aby już przy pierwszym wymyślaniu nazwy podejść poważnie do sprawy, zrobić research i dopasować ją do biznesu.

Idealna nazwa właściwie ma kilka kluczowych cech. Musi być:

  • unikalna
  • dopasowana do branży i idei
  • zrozumiała
  • łatwa do wypowiedzenia
  • nie do pomylenia z żadną inną
  • wyróżniająca się i niepowielająca schematów
  • odbierana pozytywnie
  • bazująca na skojarzeniach
  • łatwo zapadająca w pamięć

 

Co istotne, unikalna nazwa to nie taka, która musi od razu mówić, czym się firma zajmuje. Tutaj liczą się skojarzenia, a jak ich nie ma, warto zadbać o pozytywny jej wydźwięk. Myślenie, że nazwa powinna odzwierciedlać dokładnie to, czym firma się zajmuje, nie jest błędem, ale warto postawić na oryginalność i wyjść poza szereg. Przykładem są firmy Gumex, Papier-Pol, które od razu sugerują, czym się dana firma zajmuje, dodatkowo mają końcówki bardzo modne w latach 90. (wtedy popularne było dodawanie literki „x” i przyrostku „pol”). Dla porównania sama nazwa Lasocki nie sugeruje producenta butów, a Apple – producenta komputerów.

Jak stworzyć chwytliwą nazwę

Nazwa nie powinna powstać na skutek kaprysu czy panujących trendów. To wszystko przemija. Pisząc o tym, że musi być przemyślana, odnosimy się do tego, że trzeba po prostu usiąść, spisać swoje pomysły i na trzeźwo je ocenić. To, co wydawało nam się genialne wczoraj, bo bawiło nas do łez, dzisiaj, kiedy emocje opadły, może być zupełnie nietrafione. Chwytliwa nazwa wyróżnia się na tle konkurencji, ale musi być dopasowana do profilu działalności, a przede wszystkim sprawić, że klienci będą się z nią utożsamiać.

Wymyślanie nazwy powinieneś zacząć od zadania sobie kilku pytań, a mianowicie czym się zajmujesz, kim są Twoi klienci i co ich charakteryzuje (zainteresowania, jak robią zakupy itd., gdzie się Twoja firma czy usługa się pojawia, jakie cechy ma Twoja firma i branża. Następnie możesz przystąpić do szukania nazwy dla siebie.

Zacznij od burzy mózgów, czyli wypisania wszystkich skojarzeń i pomysłów, które przychodzą Ci do głowy. Zaproś znajomych i rodzinę do wspólnej zabawy, stwórzcie listę razem. Szukaj inspiracji u konkurencji, baw się słowami, ciekawymi złączeniami i synonimami. Jak już będziesz mieć przygotowaną listę, wykreśl wszystkie pomysły, które Twoim zdaniem są nietrafione i zupełnie nie pasują. Zostaw tylko kilka propozycji, które podobają Ci się najbardziej. Może to być żmudny proces, ale bądź surowy i nie zostawiaj więcej niż pięciu propozycji.

Czas teraz na weryfikację. Tutaj musisz się upewnić, czy dane nazwy nie są używane i nie są zastrzeżone (możesz to sprawdzić w bazie znaków krajowych). Najszybciej sprawdzisz, czy domena z wybraną nazwą jest wolna. Jeśli jest zajęta, możesz stwierdzić, że nazwa jest w użyciu i może Ci być trudniej się z nią wybić.

Jeżeli już wiesz, które nazwy są wolne, możesz przystąpić do badania opinii publicznej. Ponownie poproś rodzinę i znajomych o zdanie. Możesz również założyć temat na grupach dyskusyjnych i stworzyć ankietę na Facebooku. Tutaj najważniejsza jest pierwsza myśl i skojarzenie. Osoby z zewnątrz mają świeże spojrzenie i ich pierwsza reakcja jest kluczowa, bo klienci działają dokładnie w ten sam sposób – nie znają Twojej firmy, obcują tylko z nazwą, nie poświęcając jej za dużo czasu, więc tu liczy się pierwszy impuls. Dlatego tak ważne jest, aby sprawdzić, jak dana nazwa oddziałuje na innych oraz jakie wrażenia ze sobą niesie.

 

Pamiętaj, że stworzenie i sprawdzenie nazwy możesz również zlecić profesjonalnej agencji. My taką jesteśmy. Jeśli interesuje Cię naming i szukasz chwytliwej nazwy dla swojego biznesu – jesteśmy do usług.

 

Podobne wpisy