Co rusz projektanci stron internetowych muszą mierzyć się z trendami i wymaganiami swoich klientów. Internet zmienia się nieustannie, a trendy przemijają, ale nie zmienia to faktu, że wiele z nich zyskuje na popularności na tyle, że stają się kierunkami wiodącymi w web design.

 

Internet to dynamicznie zmieniające i rozwijające się medium. W dużej mierze to zasługa samych odbiorców. Oczekują oni angażujących i estetycznych treści podanych w przyjemnej i przyjaznej formie. Nie tylko odbiorcy chcą być na bieżąco z nowinkami, ten ciągły ruch i pogoń za trendami dotyczy również projektantów stron www, którzy muszą sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów, a przy tym przygotować taką stronę www, która będzie po prostu atrakcyjna.

Jakie są trendy w web design w 2017 roku

Na pewno głównym trendem jest przygotowanie stron mobilnych dostosowanych pod urządzenia mobilne, a także Responsive Web Design (RWD), czyli projektowanie stron poprawnie wyświetlających się na ekranie każdego urządzenia, niezależnie, czy to tablet, komputer stacjonarny, czy smartfon. O stronach mobilnych pisaliśmy już wcześniej: Dlaczego potrzebujesz strony w wersji mobilnej?

 

W 2017 roku możemy zaobserwować powstawanie więcej stron, które mają duże zdjęcie z wielkimi napisami na ekranach startowych. Nic dziwnego, ludzie są wzrokowcami i strona główna ma przyciągać spojrzenie i prezentować się jak najatrakcyjniej. I nie chodzi tu tylko o banery reklamowe, tylko o stały element strony, który przed naszymi oczami pojawia się jako pierwszy i najczęściej jest w eleganckiej i nienachalnej formie (nazwa dla tego elementu to hero image). Przykładem są strony Netflixa i Apple, gdzie w pierwszym kontakcie mamy zdjęcie główne z hasłem marki, czasem pojawia się przycisk z tzw. call to action (wezwanie do działania, np. „przetestuj przez miesiąc bezpłatnie”, „kup”, „przejdź do oferty” itp.).

Netflix.com – przykład minimalistycznej strony www

Jednak żeby wysokiej jakości zdjęcia i pojedyncze napisy były wymowne i nie były za ciężkie w odbiorze, wszystko inne musi z nimi odpowiednio współgrać, być przygotowane minimalistycznie. Co to oznacza? Oznacza to, że gdy pojawia się jeden element, który ma przykuwać uwagę (tutaj: wysokiej jakości zdjęcie zaraz po wejściu na stronę), to obok niego powinny pojawiać się elementy skromniejsze, jak na przykład menu może być schowane, a obok napisu na zdjęciu pojawiać się może jeden przycisk z wezwaniem do akcji, który odnosi do dalszej części strony, by nie zaburzać pierwszego wrażenia. Przede wszystkim więc ma być czytelnie i efektywnie.

Co mają minimalistyczne strony www

Strona minimalistyczna to taka, która jest prosta i przejrzysta. Tutaj ważna jest funkcjonalność i czytelność, zatem są na niej tylko najważniejsze informacje i żadna z tych informacji nie pojawia się przypadkiem. Wszelkie ozdobniki, krzyczące nagłówki, migoczące reklamy banerowe odchodzą więc w zapomnienie. To strony, które mają dużo przestrzeni, mniej tekstu i nienachalną kolorystykę zgodnie z zasadą, że mniej znaczy więcej.

 

Tutaj rządzi flat design, czyli nacisk kładzie się na duże elementy w prostej graficznej formie, które mają zwracać uwagę oglądającego. Dzięki temu na takich stronach pojawia się dużo przestrzeni, ma się wrażenie, że strona wręcz „oddycha”. Strona ma rozsądnie rozłożone elementy, pomiędzy nimi są zachowane odpowiednie odstępy, dzięki czemu zyskuje tzw. światło (przestrzeń). Ponadto cechą minimalistycznego web design są proste fonty. Napisy, jakie pojawiają się na stronie, są duże, krótkie i wyraźne, bez ozdobników, najczęściej są to fonty bezszeryfowe jak Open Sans, Caviar, Roboto i Lato.

 

Styl ten wyróżnia się prostymi, dużymi nagłówkami. Już wspomnieliśmy o stronie Netfliksa i strona ta jest doskonałym przykładem. Mówi się o hero headers, czyli o tym, że na takich stronach nagłówki rządzą. Najczęściej są właśnie w postaci dużego zdjęcia w wysokiej jakości, obrazka lub slidera, na których tle pojawia się napis ze zwięzłym i konkretnym przekazem oraz dobrze wyróżniony przycisk z wezwaniem do akcji. Wyróżnienie takiego nagłówka odbywa się kosztem nawigacji, co oznacza, że obok pojawia się prosty i niekrzykliwy pasek z menu, coraz częściej menu jest rozwijalne i w postaci tzw. hamburgera (trzy poziome paski – widzisz takie menu na urządzeniach mobilnych).

Apple.com – przykład minimalistycznej strony www

Warto wspomnieć o jeszcze jednej cesze, a mianowicie o kontraście. Za pomocą kontrastu wyróżnia się poszczególne elementy i ma się poczucie tego, co na stronie jest najważniejsze. uzyskuje się to poprzez kolor, wielkość i kształt. Sama kolorystyka serwisu jest zredukowana, często sprowadzona do klasycznej pary kolorów czerni i bieli – tutaj nic nie krzyczy, wszystko jest stonowane i eleganckie.

 

Minimalizm jednak nie sprawdzi się przy wszystkich stronach. Na pewno dla sklepów i dla stron o charakterze informacyjnym czy blogów, w których pojawia się dużo treści, należy rozważyć inne podejście. Tutaj rozwiązaniem może być przygotowanie minimalistycznej strony głównej, która tylko ma zwrócić uwagę na najistotniejszą rzecz i przekierować użytkownika na właściwą podstronę serwisu.

 

Chcesz mieć prostą i funkcjonalną stronę www? Przygotujemy ją dla Ciebie! Jeżeli poszukujesz kogoś, kto zaproponuje, przygotuje i wdroży dla Twojego biznesu najlepszą stronę www – skontaktuj się z nami.

 

Podobne wpisy