Według badań IPSOS wykonanego na zlecenie Grupy OEX jedna na trzy firmy w ostatnich pięciu latach przeprowadziła rebranding, a co czwarta firma posiada identyfikację starszą niż 10 lat. Dlaczego firmy w ogóle podejmują się rebrandingu i co to jest?

 

Rebranding to proces, w którym zmianie ulega image firmy. Może to dotyczyć odświeżenia logo, zmiany nazwy, zmiany stosowanej kolorystyki, hasła marki, a w końcu całego systemu identyfikacji. Taka zmiana to spore przedsięwzięcie i jest tym większe, im większa firma się tego podejmuje. Dlatego rebranding to poważna sprawa, za którą powinny stać poważne powody, szczególnie że dobrze przeprowadzony daje gwarancję, że nie stracisz zaufania u klientów.

Czym jest rebranding

Branding to inaczej zarządzanie marką, a rebranding to zmiana wizerunku i umiejętne jego wykorzystanie do osiągania celów biznesowych. Najczęściej rebranding kojarzony jest ze zmianą identyfikacji wizualnej, ale nie efekt rebrandingu jest ważny, tylko to, co za tym stoi, a stoi zdobywanie rynku i budowanie przewagi nad konkurencją. Ponadto jego zadaniem jest sprawienie, że w oczach klientów Twoja marka stanie się atrakcyjniejsza i bardziej wartościowa, co z kolei przełoży się na to, że będą czuli większą satysfakcję, wybierając akurat Twoje produkty.

 

Nie jest to proces szybki, ale czasochłonny i złożony, który wymaga osobnej strategii, sporo czasu i nakładów finansowych. Jedna zmiana w końcu rzutuje na wszystkie elementy wchodzące w skład tej strategii, jak na przykład zmiana hasła marki wymaga umieszczenia go na wszystkich elementach, gdzie w ogóle hasło się pojawia – ulotki, foldery, katalogi, banery reklamowe, logo, strona www, samochody służbowe, LED na biurowcu czy napisy w biurze.

 

To, co można „rebrandingować”, można wymieniać bez końca, począwszy od modyfikacji logo, poprzez nowe hasła, nową nazwę firmy/produktu, zmianę kolorów przewodnich marki, zmianę opakowań, aż po całkowitą modernizację jakości produktów i usług.

Jakie są powody rebrandingu

Z badania IPSOS możemy się dowiedzieć, że aż 80% polskich firm zdecydowało się na rebranding ze względów wizerunkowych, co wymagało odświeżenia marki. Liczba tych firm jest bardzo duża, co oznacza, że polskie przedsiębiorstwa chcą nadążać za najnowszymi trendami i konkurentami, a przede wszystkim chcą być dobrze postrzegane przez konsumentów.

 

Powodami rebrandingu są:

  • konieczność odświeżenia marki
  • zmiana strategii biznesowej
  • zmiana struktury organizacyjnej
  • przełom technologiczny
  • przejęcie i ujednolicenie wszystkich marek
  • znudzenie konsumentów oferowanym produktem

 

Należy pamiętać, że wyróżniamy rebranding całej firmy i rebranding produktów. Do ostatniego przypadku dochodzi znacznie częściej, ponieważ i powody mogą być mniej rzutujące na całą firmę, jak konieczność zmiany nazwy produktu, ponieważ za granicą się źle kojarzy (u nas źle, a właściwie już żartobliwie, kojarzy się nazwa żarówek OSRAM) lub konsumenci zwyczajnie znudzili się produktem, a komunikaty „nowy” i „super formuła” do nich już nie trafiają. Zmiana wizerunku całej firmy to efekt błędów popełnionych przy tworzeniu wizerunku, który najczęściej nie przeszedł tak zwanej próby czasu, czyli po tych kilku czy kilkunastu latach zakres działalności firmy się zmienił, tak samo, jak warunki rynkowe, a firma (i jej produkty) dzisiaj postrzegana jest jako przestarzała.

Kto potrzebuje rebrandingu?

Kiedy firma odnotowuje spadek sprzedaży, wtedy najczęściej myśli o zmianie wizerunku. Zaczyna badać, czemu spadło zainteresowanie produktem, i może dojść do wniosku, że produkt po prostu jest dla konsumentów nieatrakcyjny lub na rynku pojawiły się informacje bojkotujące markę. Taką sytuację odnotowała Biedronka, która musiała się zmierzyć z doniesieniami medialnymi i wypowiedziami byłych pracowników o złych warunkach pracy. Rebranding w jej przypadku był konieczną odpowiedzią na kryzys wizerunkowy.

 

Eksperci dzisiaj są zgodni co do tego, że panuje swego rodzaju moda na rebranding – decydują się na niego nie tylko najwięksi gracze jak Reebok, PKO Bank Polski, Pepsi czy BP, ale również urzędy miast, co chwilę rozpisując konkursy na nowe logo i brand booki (księgi znaków), przykładem są Wadowice, które na tej zmianie na pewno skorzystały – więcej o można poczytać tutaj.

 

Kiedy możesz potrzebować rebrandingu:

  • odnotowujesz spadek sprzedaży
  • chcesz dostosować markę i komunikację do nowych trendów
  • chcesz dotrzeć do nowej grupy docelowej
  • chcesz się wyróżnić na tle konkurencji
  • chcesz ujednolicić komunikację i stosować wszędzie ten sam system identyfikacji wizualnej
  • chcesz zmienić pozycjonowanie marki
  • oferujesz nowy lub ulepszony produkt
  • zmagasz się z kryzysem wizerunkowym
  • znudziło Ci się stare logo
  • nie podoba Ci się nazwa firmy lub nie oddaje dokładnie tego, czym się zajmujesz
  • czujesz, że nadszedł czas na zmiany

 

Trendy i zachowania konsumentów cały czas się zmieniają, wobec czego Twoja firma nie powinna stać w miejscu. Nowe postawy konsumentów i potrzeby rynkowe dyktują nowe warunki i może się okazać, że będziesz potrzebować zmian w przyjętej strategii wizerunkowej.

 

Rebranding pomoże Ci wykorzystać nowe szanse i możliwości – jeśli czujesz, że go potrzebujesz, skontaktuj się z nami. Zaplanujemy i przeprowadzimy akcję rebrandingową tak, aby klienci nie stracili do Twojej firmy zaufania i by Twoja firma tylko na tym zyskała.

 

Podobne wpisy