Digital marketing nazywany jest nową technologią reklamy. Samo pojęcie po raz pierwszy zostało użyte w latach 90., a dzisiaj jest jednym z najprężniej rozwijającym się segmentem reklamy. Przez natłok dziedzin marketingu osoby spoza branży mogą mieć problem ze zrozumieniem, co kryje się pod danymi pojęciami, ale przychodzimy z pomocą! Oto nasz minisłownik z najważniejszymi hasłami digital marketingu.

 

 

AdWords to system reklamy kontekstowej firmy Google. Reklamy te możesz zaobserwować między innymi jako linki sponsorowane w wynikach wyszukiwania, oznaczone są etykietą „Reklama”. Pojawiają się na określone słowo kluczowe ustalone przez reklamodawcę, który w specjalnym panelu deklaruje, ile jest w stanie zapłacić za kliknięcie reklamy. Najczęściej wykorzystywanym formatem są teksty, ale AdWordsy mogą być również w formie obrazka czy nawet wideo.

Call to action, czyli wezwanie do działania najczęściej wyrażone w trybie rozkazującym jak „Kup teraz”, „Zapisz się na newsletter” lub „Dodaj do ulubionych”. W świecie marketingu mówi się, że żadna reklama nie zadziała, jeśli nie będzie miała czytelnego i jasnego CTA.

 

Click through rate (CTR) jest tłumaczony jako współczynnik klikalności, który wskazuje, ile razy dany link został kliknięty w stosunku do ilości jego wyświetleń. Najczęściej CTR używane jest w reklamie kontekstowej.

Content marketing to publikowanie wartościowych i angażujących treści, które mają wpłynąć na lepsze postrzeganie firmy i marki przez czytelników, zatem jest jednym ze sposobów na budowanie wizerunku. Najczęściej bazuje na e-bookach, blogach i webinarach, których zadaniem jest dotarcie do odbiorców i zbudowanie długotrwałych relacji.

 

Copywriting to tworzenie treści o charakterze marketingowym na strony www, ulotki, do katalogów itd. W ujęciu agencyjnym to wymyślanie przede wszystkim haseł i kreacji reklamowych, ale dzisiaj copywriter to zawód, który polega na pisaniu nawet obszernych artykułów specjalistycznych.

 

Cost per action (CPA) to koszt, jaki ponosi reklamodawca, kiedy użytkownik wykona określoną akcję, np. zapisze się do newslettera.

Cost per click (CPC) to koszt, jaki ponosi reklamodawca za pojedyncze kliknięcie reklamy. Zaletą tego rozwiązania jest to, że nie płacisz za wyświetlenie, ale za określoną akcję (wiesz, że użytkownik przeszedł do Twojej witryny).

Cost per mile (CPM) to koszt, jaki ponosi reklamodawca za 1000 wyświetleń reklamy. Najczęściej metoda rozliczenia CPM stosowana jest przy banerach reklamowych na dużych portalach.

 

Digital marketing to marketing, który skupia się na mediach cyfrowych jak internet, radio, telewizja, telefonia komórkowa w roli kanału dotarcia do odbiorców. W jego skład wchodzą takie działy jak social media marketing, remarketing czy e-mail marketing.

E-mail marketing to wykorzystanie poczty elektronicznej w celu dotarcia do klienta i nawiązania z nim kontaktu. Może to się odbywać na podstawie przygotowanych treści (newsletter, mailing) i treści automatycznych (autorespondery). Skupia się na pozyskiwaniu i rozbudowywaniu baz o nowe adresy e-mail.

Inbound marketing to prowadzenie dyskretnej komunikacji, która będzie przyciągać odbiorców, dzięki czemu marka lub firma będzie zyskiwać ich zainteresowanie, a w efekcie zaufanie. Może się to odbywać poprzez aktywne prowadzenie kanału w social media, prowadzenie bloga czy udostępnianie wideo ukazujące pracowników firmy. Przeciwieństwem jest outbound marketing.

 

Konwersja to wykonanie konkretnej akcji przez użytkownika, może to być na przykład zapis do newslettera czy wypełnienie ankiety. Konwersja jest niezwykle ważna w świecie reklamy, ponieważ to ona jest wskaźnikiem jej skuteczności. Poczytaj więcej o konwersji

 

Landing page to strona docelowa (lądowania), na którą trafia użytkownik po kliknięciu reklamy. Jej zadaniem jest uzyskanie konwersji, dlatego jest bardzo prosta, pozbawiona ozdobników, nie ma menu i zakładek, a to, co się wyróżnia, to korzyści dla klienta i konkretne CTA.
Marketing automation to automatyzacja komunikacji z klientem i usprawnienie procesu sprzedaży, co jest możliwe dzięki specjalnemu oprogramowaniu. Najczęściej kojarzony jest z wysyłaniem spersonalizowanych ofert mailowych przez narzędzie (program), które na podstawie segmentacji klientów, ich zainteresowań i działań na stronie www, dobiera odpowiedni scenariusz i przygotowuje dedykowaną treść maila i go wysyła. Jednak automatyczny marketing to również przypomnienia mailowe, zmieniające się treść na stronie www na podstawie zachowań użytkownika, dynamiczne ramki produktowe na stronie www i komunikacja posprzedażowa.

 

Organiczne wyniki wyszukiwania to wszystkie pozycje (linki) w Google, które znalazły się tam dzięki naturalnym działaniom i SEO, na przykład poprzez optymalizację strony www czy dużą liczbę odnośników z innych serwisów. Nieorganicznymi wynikami wyszukiwania są na przykład reklamy Google AdWords.

 

Outbound marketing to działania polegające na bezpośrednim docieraniu z komunikatem do klientów przy pomocy reklamy, banerów czy billboardów. Taka forma reklamy dzisiaj jest postrzegana jako nachalna, agresywna i niechciana, dlatego wzrasta rola inbound marketingu.

Pay per click (PPC) to forma reklamy internetowej, która rozliczana jest za każde kliknięcie banera, reklamy lub link.

Reklama displayowa to jedno z najbardziej popularnych narzędzi marketingowych w internecie. Jest to reklama graficzna dostępna w wielu formatach, występująca w formie banerów wyświetlanych na stronach www, w aplikacjach internetowych, mediach społecznościowych lub sieci partnerskiej Google.

 

Remarketing to technika marketingowa, której celem jest ponowne zaangażowanie użytkownika, który wcześniej był np. na naszej stronie www lub kliknął reklamę, ale nie dokonał zakupu. W takim przypadku remarketing opiera się na wyświetlaniu mu komunikatów (w social media, na innych stronach www, czy poprzez wiadomość e-mail) zachęcających do ponownego odwiedzenia strony.

Search Engine Optimization (SEO) to działania zmierzającego do tego, aby strona www znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Podstawą praktyka są działania typu link building, czyli zamieszczanie odnośników do witryny na powiązanych tematycznie stronach, a także dobór odpowiednich słów kluczowych.

 

Search Engine Marketing (SEM) to wszystkie działania marketingowe w wyszukiwarce, które mają przełożyć się na wysoką pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W skład SEM wchodzi SEO i PPC.

 

Social media marketing to strategia w mediach społecznościowych polegająca na angażowaniu odbiorców, może się to odbywać poprzez ciekawe i angażujące treści, jak i reklamę w social media.

 

Targetowanie to metoda, dzięki której określa się grupę docelową, do której kierujemy swoje komunikaty. Sprecyzowana tak grupa docelowa to osoby, które z dużym prawdopodobieństwem zareagują na reklamę, ponieważ to właśnie do nich jest skierowana. Określa się ją na podstawie określonych kryteriów jak wiek, płeć, zainteresowania, zachowania itd.

Podobne wpisy